Het ritme van de zon

Het ritme van de zon
16/04/2014 Maarten Teijen

[spb_single_image image=”13005″ image_size=”full” frame=”borderframe” full_width=”no” lightbox=”no” link_target=”_self” width=”1/2″ el_position=”first”]

De zomer komt er aan! Als vanzelf verandert de keuze voor muziek met de jaargetijden mee. Als ik met mijn gezin op het dakterras zit met een glaasje Rosé of bubbels en de zon schijnt lekker dan draaien we vaak zomerse muziek. Dit brengt de stemming er goed in en zorgt gelijk voor vrolijkheid.

De plaatjes die we hier bij draaien hebben we veelal bij Jaap uit de bakken gevist. Meestal geïnspireerd door een programma op TV of een vergeten exemplaar is de kast zijn we ineens volledig in de mood voor Spaanse, Mexicaanse of zuid Amerikaanse muziek. Zo hebben we hier beroemdheden in de Fado, Flamenco maar ook onbekende artiesten op grappige platen.

Als ik zo’n verzamel bui heb trek ik ongeveer alle interessante platen uit de bak en inmiddels hebben we een hoop keuze. We hebben ook een aantal platen van Paco de Lucia en Paco Pena. Wat een talent hebben die heren. Met deze artiesten komt de zon uit je speakers inclusief de glazen wijn en de tapas.

Regelmatig zetten we de barbecue in brand en vaak schuiven er dan wel wat vrienden aan. Ik krijg altijd de opmerking dat de muziek “zo echt” klinkt. Dat is voor mij natuurlijk een groot compliment. Met een beetje volume staan ze in de kamer  gitaar en castagnetten te bespelen en op sommige platen hoor je ook het voetenwerk. Dat het zo “echt“ klinkt is niet toevallig. Het ligt ook niet aan de hoeveelheid drank die gedronken is.

Uiteraard heb ik een goed stereo setje staan. De samenstelling klopt en dat zorgt er voor dat er zo min mogelijk van het origineel, dat op de plaat staat, verloren gaat. Ik heb dus en maximum aan informatie wat er voor zorgt dat ik zo veel mogelijk details hoor. Vaak wordt gedacht dat details uit de hoge tonen komen maar dat is niet waar. Die komen uit het hele klankspectrum en daarom is het bijzonder belangrijk dat je systeem daar geen gaten in laat vallen.

Wat je dan ook krijgt is muziekweergave die ritmisch klopt. Dat klinkt natuurlijk raar want hoe kan een audio set nu ritmisch zijn. Dat heeft alles met tijd te maken. Als je systeem in fase (tijd) niet goed klopt dat heb je een audio set die niet aansprekelijk en ritmisch overtuigend is. Dus waarbij je niet het gevoel hebt dat daar een echte gitaar speelt  en dan gaat het om accuratesse, ritme en snelheid.

Om systemen te maken die dit volledig in hun mars hebben is erg moeilijk. Dat komt omdat het menselijk gehoor veel fijn gevoeliger is dan een meetapparaat. Er zijn veel producten die meet-technisch perfect zijn maar geen muziek weten over te brengen omdat ons gehoor geluid anders interpreteert dan een meetapparaat.  Daarom zal er altijd een stukje menselijke invulling moeten zijn en dan komt het op een soort zesde zintuig aan om dat consequent goed te doen.

Neem maar eens een plaatje mee naar mij en ik laat hem je horen zoals je het nog niet eerder gehoord hebt, in een aanstekelijk ritme!