De Draaitafel, het draait om de arm, onder andere…

Subkop

Vorige keer hadden we het over het element. Dit element komt uiteindelijk aan de arm van de draaitafel. Sommige armen hebben een losse “headshell” andere weer vast aan de arm. Een losse is ooit bedacht omdat je dan makkelijk een ander element kan gebruiken. In de jaren 70 en 80 werd dit nogal eens gedaan omdat de liefhebber voor verschillende muziekstijlen een element had en zo wat karakter kon aanpassen. Er waren zelfs loopwerken met de mogelijkheid 3 armen te plaatsen.

Laat ik eerst eens even uitleggen wat een arm goed maakt. Een arm moet licht zijn, een goede lagering hebben, zo stijf mogelijk zijn, zo min mogelijk eigenresonantie hebben, goede interne bedrading hebben.

Ik zal nu uitleggen welke invloed deze genoemde eigenschappen hebben. Als een arm licht is dan beweegt het makkelijk en belast het de lagers het minste. De lagering moet zo min mogelijk weerstand op leveren. Daarnaast heeft een onnauwkeurige lagering speling en dat doet het geheel geen goed want dat geeft feitelijk bijgeluiden en zorgt voor een minder nauwkeurige aftasting. Een arm moet uit zo min mogelijk onderdelen bestaan. Dus een losse “headshell” is niet optimaal. Alle onderdelen hebben hun eigen resonantie welke elkaar versterken en verzwakken. Dat geeft een onrustig resonantie verloop hetgeen niet echt gewenst is. Een arm uit één stuk is dus ideaal. Dit geeft ook een grote stijfheid en die is nodig om het element met de naald zo veel mogelijk informatie uit de plaat te halen en daar gaat het uiteindelijk om!

De interne bedrading moet in ieder geval een lage capaciteit hebben en geschikt zijn om eindeloos beweging aan te kunnen. Als er een vaste kabel aan de arm zit voor aan de versterker dan moet deze in verhouding natuurlijk dezelfde eigenschappen hebben.

Eigenlijk kun je aan de kwaliteit van de arm al aflezen of je iets interessants voor je hebt of niet. Als je zo’n USB draaitafeltje bekijkt en het armpje ziet dan weet je eigenlijk al genoeg.

Er zijn natuurlijk, in het duurdere segment fabrikanten die losse armen produceren. Een van de bekendste zijn Rega, SME en Jelco. Het feit dat je 1000 euro en meer voor een arm kunt betalen geeft aan hoe belangrijk die is. Vergelijk het met een Zwitsers uurwerk.

Als je op internet eens kijkt wat voor armen er geweest zijn in het verleden dan krijg je een indruk hoe belangrijk die markt was voor de introductie van de digitale audio. En nog steeds zijn er liefhebbers die daar in investeren.